zelfredzaamheid

 

Ik geloof dat het kennen van zichzelf het belangrijkste is wat een mens kan doen voor zichzelf. Het “hoe” kenmerkt de individualiteit.

Jouw eigen gevoel blijven hanteren, t.a.v. van je eigen leven en werken, noem ik wel eens aan welzijns-marketing doen.

Je eigen dilemma is bijna altijd dat jouw talenten omgezet dienen te worden naar eigen welbevinden. Jouw eigen waarde meer zien en voelen voor jezelf,  je familie en naaste omgeving en eventueel voor anderen in de maatschappij.

Hier worstelen de meeste mensen mee gewoon omdat ze een te lage eigenwaarde voelen. Je voelt dat je enige kennis en vaardigheden hebt op een bepaald gebied, maar je hebt ook bepaalde belemmerende overtuigingen die je nu dan ook belemmeren om juist door te gaan in het leven. Dat is wat jouw klachten je nu willen vertellen.

Er is de laatste jaren veel veranderd in de hele economie. We dienen gewoon mee te veranderen en ons hart open te stellen. Want het zijn geen gescheiden werelden van vroeger en nu. Ook de profit-wereld zal meer en meer het sociale gezicht moeten laten zien.

 

Wij, met onze heel gevoelige aard, hoeven vandaag de dag geen underdog meer te zijn. Juist deze nieuwe verbintenis maken (aan jezelf erkennen dat je een gevoelig mens bent) geeft nieuwe allianties en verbindingen met anderen.

 

Er zijn een aantal misvattingen die omgezet dienen te worden om te kunnen groeien in eigenwaarde gevoel en zelfvertrouwen.

1.     Wel geven om mensen maar vanuit een gevoel van gelijkwaardigheid, ongeacht opleiding, beroep, sekse of wat dan ook.

Jij geeft iets in ruil voor geld, geld is het ruilmiddel wat je ontvangt voor jouw specifieke talent en gave aan de maatschappij. De “koper” wil gewoon van jouw specifieke diensten gebruik maken.

2.     Denken in overvloed i.p.v. schaarste. (doemdenken)

Er is ruim voldoende voor iedereen. Er zijn genoeg klanten voor jouw dienst of product, en er is genoeg geld. Er zijn geen bezuinigingen, er is zelfs overvloed. Is er werkelijk schaarste. Stop dit zo te zien en zoek zelf de overvloed op. Vertrouw op de mensen die op zoek zijn naar “jouw” product. Het is een serieuze misvatting van velen dat we er “slecht” voor staan.

3.     Wat is de waarde van het werk dat jij levert.

We zijn min of meer allemaal opgevoed met het gezegde dat geld de wortel is van alle kwaad. Helemaal niet! Geld is een ruilmiddel voor de waarde die wordt geleverd! En hier is het minderwaardigheidsgevoel ontstaan. Een negatieve lading, een hardnekkig vastgeroest gegeven wat nu bewust omgezet mag worden. ZIE de waarde van JEZELF, dit is de spiegel van je eigenwaarde.

4.     Denken dat anderen het geld niet hebben om van jouw diensten gebruik te kunnen maken.

Dit is helemaal niet aan jou om dat te bepalen. Waar meet je dit aan af? Hoe waar is dit??????? Misschien voelt jouw baas, of klant, dit wel aan jou. Zij bepalen zelf waar en hoe zij hun geld willen besteden. Ook zij hechten ECHTE waarde aan wat ZIJ willen. Aan vertrouwde merken, mensen en producten voor HEN! Zij willen het ervoor betalen hoor. Maak ook jouw eigen merk! GA HET WORDEN!

Als je blijft denken; ja maar, ik kan die waarde toch niet bieden, houd je jezelf klein en daarmee ook de ander. STOP met kleindenken voor jezelf en de ander. STOP met schaarste denken en STOP met denken dat zij arm zijn en ga WEL staan voor de waarde die jij levert.

5.     Er is altijd nog meer te leren.

Blijven transformeren. Maak je identiteit steeds helderder voor jezelf. Blijf sleutelen aan je eigen mindset. Ga bewust anders denken over jezelf en over geld. Investeer in jezelf!

Je hoeft kennis niet gratis weg te geven, jouw kennis mag geld opleveren. Als jij vol gaat staan voor de waarde die jij levert mag je ervoor laten betalen. Gratis iets weggeven is dan ook een misvatting. Jouw kennis krijgt dan een andere waarde, en er moet zelf voor “betaald” worden. Anders wordt je misbruikt. Jij voelt heel goed waar het “draaipunt” zit. Laat mensen investeren in de oplossing van hun probleem.

Liefdadigheid zet niet aan tot transformatie en kent slechts een korte termijn effect. Geef zelfs nooit korting! Help hen door ze voor jouw diensten te laten betalen!

 

Stel jouw persoonlijke vragen HIER eventueel.

 

Bron: Caroline van der Aa

 

 

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *