mindfulness

 

Mindfulness, ook wel eens aandachtstraining genoemd, maakt een verband tussen oosterse wijsheid en westerse psychologie. Door middel van lichaamsoefeningen en meditaties kan je leren om je aandacht te richten op dat wat er nu is.

Mindfulness kan een mooi hulpmiddel zijn om in een staat van accepteren, niet-oordelen en compassie te komen. Deze gevoelens kunnen van essentieel belang zijn als men zich goed wil voelen. Mindfulness is een goede methode voor mensen die veel piekeren, depressieve klachten hebben, stress en burnout symptomen. Mindfulness helpt mensen door het leren van dingen en situaties los te laten.

Meestal worden de verschillende mindfulness oefeningen gebruikt in combinatie met andere methoden, of als onderdeel van een therapie gebruikt.

Stilstaan bij wat er nu is.

Gedachten zijn geen feiten.

Mindfulness nodigt iemand uit om aanwezig te zijn in het moment. Wat je nu aan het doen bent. Er verandert dan iets, het lijkt voller en bewuster, directer, gekleurder en je staat er nu bij stil. Kleine dingen kunnen heel bijzonder worden!

Directe aandacht bij wat je doet, wat je voelt, wat iets met je doet, werkt stress reducerend en je voelt dat je weer greep krijgt op jezelf. Dit kan je steeds blijven oefenen bij alles wat je doet. Zelfs bij de afwas. Voel het warme water, het schuim, het kopje, waar zit het oor, het lepeltje, de bodem van de afwasbak, voel alles bewust. Doe de oefening langzaam.

In plaats van je te verzetten tegen een bepaald gevoel, mag je het nu voelen. Klopt, het kan een lastig gevoel zijn maar het is wel van jou op dit moment. Voel het zonder oordeel. Je kunt bijvoorbeeld een haastig gevoel krijgen, onrust voelen….maar ga weer terug naar het warme water, het schuim, het kopje enz.

Het gekke is dat het steeds lukt voor enkele momenten, je gaat snel weer weg met je dachten, die net aapjes zijn en van de hak op de tak springen. Maar……..door steeds je aandacht weer naar met moment van nu te brengen, train je jezelf hierin om open alleen de gewaarwording te voelen, en al het andere gewoon los te laten, en gewoon voorbij te laten gaan.

De sensaties die je voelt in je lichaam zijn gewoon tekenen van een levend lichaam. Het bubbelt en bruist, het kriebelt, het prikt, het steekt soms, het jeukt, het doet pijn, het brandt, het kleurt, het beweegt en………………….je maakt weer contact met jezelf!

De gedachten over deze gevoelens maken ons bang.

We hebben vaak niet eens in de gaten wat het effect is tussen wat we denken en hoe we ons voelen. Door je te bevrijden van de “tirannie” van oude gedachtepatronen kan je leven een enorme boost krijgen. Je krijgt meer energie omdat “ballast” verdwijnt. Gedachten zijn mentale gebeurtenissen en geen feiten!

–          Laat gedachten binnenkomen en weggaan zonder het gevoel te hebben er “iets mee te moeten doen”.

–          Jij kunt zelf de keuze ( opnieuw) maken of het waarheid is of niet. Het kan gewoon een oude gedachte zijn, die nog even voorbijkomt zwieren.

–          Schrijf je gedachten neer. Als je hem eventjes leest, is de ergste emotie alweer voorbij en zie je hem net weer wat anders.

–          Stel jezelf eens een aantal vragen over de gedachte: Hoe komt het dat ik dat nu denk? Is deze gedachte gebaseerd op feiten? Zijn er nog andere mogelijkheden? Als ik in een andere stemming ben, denk ik dan ook zo?

–          Als het erg moeilijke gedachten zijn, die steeds terugkeren, en het lukt je niet om met je “eigen wijze geest” de gedachten te laten overwaaien,” je blijft last houden, schroom niet en zoek hulp.

Voel je niet “fout”, jij bent jij, en dat is oké.

 

Bron:  Caroline van der Aa

 

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *