gezonde_gewoontes

 

Ieder mens heeft een lichaam gekregen. Wat hij daarmee doet moet hij zelf weten. Jij bent verantwoordelijk voor je eigen lichaam.

Toch wil iedereen graag gezond leven en zo min mogelijk last hebben van allerlei klachten. De meeste mensen willen graag een respectabele leeftijd behalen.

Wanneer je graag in gezondheid wil leven, moet je goed voor je lichaam zorgen.

Helaas wil het nog niet altijd zeggen dat wanneer je goed voor je lichaam zorgt, dat je dan geen last kunt krijgen van allerlei kwaaltjes en ziekten.

Ga jezelf ook zeker niet van alles verbieden!

Bijvoorbeeld om af te vallen. Gezond leven wil niet zeggen dat je nooit dingen mag die niet “goed” zijn voor je. Dit is niet waar. Soms is het goed om naar je gevoel te luisteren en toch datgene te pakken waar jij behoefte aan hebt, ook al zegt je verstand dat het beter is om het niet te doen. Je kunt zelfs voor dezelfde producten kiezen alleen dan in “gezonde” vorm.  Hierover vind je meer in de categorie voeding.

Weet je dat jouw lichaam zelfs heel goed aangeeft waar het behoefte aan heeft? Wanneer je goed naar je lichaam luistert merk je dit wel. Soms heb je wel eens, in een keer, een enorme behoefte aan iets. Dan vertelt jouw lichaam dat dit, deze energie, dit product, gewoon nodig is, op dat moment.  (leuk en interessant om te lezen; De Hoorn des Overvloeds )

In sommige gevallen kan het ook zijn dat je enorme zin hebt in iets, maar dat het betekent dat je daar nu juist een intolerantie of allergie voor hebt.

Het lichaam is heel complex. Het werkt fantastisch, maar wanneer er ergens in je lichaam iets fout gaat, heeft dit gevolgen voor heel veel dingen in jouw lichaam.

 

Wat is belangrijk bij goede voeding?

Heb jij wel eens op jouw voedingspatroon gelet. Wat eet je eigenlijk allemaal.

Je zou eens een week bij kunnen houden wat je allemaal eet en drinkt, en hoe je je daarbij voelt. Je krijgt dan een heel goed inzicht in je eigen patronen.

Het gaat er helemaal niet om over hoeveel calorieën je eet, maar om WAT je eet. Mij valt het bijvoorbeeld op dat als ik tussen de middag brood eet, vrij snel heel moe ben. Als ik yoghurt, fruit, soep….eet, helemaal niet moe ben een half uurtje later.

Weet je dat het zomaar kan zijn dat jij en jouw buurman precies hetzelfde eten, dat hij dik is en jij dun, dat hij zich goed voelt bij bepaalde voeding en jij niet?

Het gaat er helemaal niet om in dit programma of je dik of dun bent, wilt afvallen of juist aankomen, het gaat om:

 

die informatie aan jou! En…. wat je misschien (nog) niet weet over voeding,  en wat het wel of juist niet met jou KAN doen. Ontdek hierin ook jezelf, test, voel en ervaar zelf!

 

Accepteer jezelf zoals je bent. Dat is het belangrijkste wat er is. Wanneer je jezelf accepteert zoals je bent, ben je een heel rijk mens.

 

Maar nu weer terug op de vraag wat goede voeding is.

Goede voeding zit vol met voedingsstoffen en zorgt voor een verzadigd gevoel.

Je hebt daarna geen honger meer en je voelt je energiek.

In goede voeding zitten geen pesticiden en andere stoffen die jouw lichaam niet, of slecht, verwerkt krijgt. Het hoopt zich alleen maar op in je lichaam en zorgt voor allerlei klachten.

Goede voeding hydrateert jouw lichaam.

Goede voeding houdt je vitaal.

Goede voeding zorgt ervoor dat je een goede weerstand hebt.

Goede voeding is gevarieerd eten. Dus niet iedere dag hetzelfde, maar met genoeg afwisseling om van allerlei stoffen voldoende binnen te krijgen.

Gezonde voeding is voeding die jij op dat moment nodig hebt, waar jouw lichaam om vraagt.

Wat voor jou gezonde voeding is, hoeft voor een ander geen gezonde voeding te zijn.

Gezonde voeding is de voeding aanpassen op jouw persoonlijke levensstijl.

 

Er valt ontzettend veel te leren over voeding. Als je dit wilt tenminste. Het is niet iets dat moet.

Het kan je leven ontzettend verrijken. Je kan veel meer energie krijgen. Het kan zijn dat jouw klachten verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Vele lichamelijke en geestelijke klachten kunnen verdwijnen door de juiste voeding voor jou.

 

Waar bestaat gezonde voeding uit.

 

Het eerste wat ontzettend belangrijk is, en onmisbaar voor het lichaam, is water. Zonder vocht overleven we nog geen dag. Ons lichaam bestaat voor het grootste gedeelte uit water. Je merkt al snel wanneer je een tekort hebt aan water. De huid droogt uit. Dit komt omdat water nog belangrijker is voor de vitale organen. De huid zal het eerste last hebben van een vochttekort. Wanneer het tekort nog verder oploopt, gaat de elasticiteit uit de huid. De huid blijft rechtop staan wanneer je hem vastpakt. De kleur van de huid wordt ook grauwer. Je krijgt ontzettende dorst en een hele droge mond en lippen. Het hart gaat veel harder slaan. Later krijg je andere klachten die te merken zijn aan het verminderen van de werking van organen. Je plast veel minder en de urine is erg donker. Uitdroging…directe hulp is dan nodig.

Gelukkig, meestal heb je automatisch alweer je vochttekort aangevuld!

Zorg ervoor dat je dagelijks 1,5 tot 2 liter water tot je neemt. Gebruik ook alleen water. Dit omdat frisdrank en sappen vaak veel suikers bevatten. Het beste kun je bronwater nemen of gefilterd water. Wissel af met gewoon kraanwater eventueel.

Water uit de kraan bevat vaak wel nog resten bacteriën, medicatie en dergelijke. Daarnaast zit er ook veel kalk in en kan het koper bevatten. Natuurlijk wordt kraanwater gefilterd, maar helaas kan niet alles eruit gehaald worden. Het bevat ook gezonde stoffen, die je sterker kunnen maken.

Wanneer je koffie, thee met cafeïne of alcohol drinkt, houd er dan rekening mee dat je extra water tot je neemt. Deze dranken onttrekken namelijk vocht uit het lichaam.

Naast water is het belangrijk om voldoende vitaminen en mineralen binnen te krijgen. Dit kun je verkrijgen door veel groenten en fruit te eten, in de verhouding 70% groenten 30% fruit. Helaas eten veel mensen veel te weinig groenten en fruit. Er kunnen tekorten ontstaan en daardoor ook weer allerlei klachten. Daarnaast bevatten groenten en fruit tegenwoordig niet meer zoveel vitaminen en mineralen doordat de grond uitgeput is en de gewassen bespoten worden. Daarom is het verstandig om je voeding aan te vullen met extra vitaminen en mineralen. Goede natuurlijke multivitaminen gebruiken is al voldoende. Groenten en fruit bevatten zelfs niet alle vitaminen en mineralen die je wel nodig hebt. Vitamine D zit bijvoorbeeld niet in groenten en fruit. Eet naast groenten en fruit ook veel noten en zaden.

 

Preventief, maar zeker als je klachten hebt over je gezondheid, last van stress, bij een burnout (vooral het vermoeid zijn), bij depressiviteit, overspannenheid of problemen met extreme gevoeligheden, dan kan bijvoorbeeld het supplement MAGNESIUM (wel de natuurlijke) je al enorm helpen. Vaak is er een tekort aan deze stof in je lichaam.

– Het maakt meer dan 300 enzymen aan, die vervolgens aan de slag gaan

– het bouwt spieren en botten op

– het ontspant de spieren en zenuwen

– het regelt de bloeddruk

– het regelt cholesterol

– het vermindert kans op diabetes 2

– zorgt voor goede hersenfunctie

– kan hartfalen voorkomen

– vermindert kans op depressie

– zou migraine aanvallen kunnen verminderen

– kalmeert en zorgt voor rust in lijf

– helpt bij slecht slapen als je het s’avonds inneemt.

 

Als je persoonlijke vragen hebt over de juiste aanvullingen die voor jou van belang kunnen zijn, vraag HIER naar de goede natuurlijke multivitaminen. (wij willen hier geen reclame maken voor bepaalde merken)

 

Proteïne zijn eiwitten. Eiwitten zijn nodig voor de spieren. Zorg ervoor dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt. Dit vind je in onder andere vlees en ei.

Vetten. Veel mensen schrikken bij het woord vetten. Vetten worden in de media afgespiegeld als slecht. Je zou er dik van worden. Dit is niet helemaal waar. Slechte vetten maken je dik, dit zijn de verzadigde vetzuren. Ga nooit vetten vermijden. Je lichaam heeft vetten nodig. Het is belangrijk om te weten welke vetten je nodig hebt. Wanneer je dit weet, kun je ontzettend veel voordelen halen uit je voeding. Je krijgt een gezond lichaam en een huid die straalt. Wie wil dit nu niet?

Koolhydraten zijn belangrijk voor je, ze zorgen namelijk voor energie. Zorg dus voor voldoende koolhydraten in je voeding. Koolhydraten worden vaak ook gezien als dikmakers. Ook hierom gaat het om de goede koolhydraten tot je te nemen en de slechte koolhydraten te vermijden.

Zijn er vragen over; wij werken direct en nauw samen met de besten der aarde, wetenschappelijk aangetoond.

 

Bron: Caroline van der Aa

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *