vetten

 

Vetten zijn essentieel. Maar welke vetten zijn nu belangrijk? Wist je dat omega 3 heel veel goed kan doen bij onder andere huidproblemen?

We eten tegenwoordig teveel verkeerde vetten en te weinig gezonde vetten. Daardoor komen we aan. Dit is de reden waarom de media aangeeft dat je dik wordt van vet en je het beter kunt vermijden. Vetten zijn erg belangrijk en je kunt dus echt niet zonder. Vermijd vetten daarom niet.

Daarnaast hoor je veel over omega 3. Het wordt aan veel producten toegevoegd. Dus gemaakt door de mens. Het klinkt allemaal mooi, maar dit is het niet.

Haal de vetten uit natuurlijke bronnen. Dit is het beste wat je kunt doen.

De keuze is natuurlijk aan jezelf. We willen jou alleen bewuster maken.

Welke vetten vermijden:

Transvetten en gehydrogeneerde vetten: Dit zijn vetten die overal aan toegevoegd worden, zoals bij koek, gebak, margarine, pizza, etc. Deze vetten zorgen voor een hoog cholesterol. Deze vetten zijn plantaardige vetten, maar bewerkt door de mens. Het is goedkoop en daardoor wordt het toegevoegd aan vele voedingsmiddelen. Het zorgt voor veel gezondheidsproblemen. Vermijd het daarom zoveel mogelijk.

Verzadigde vetten: Dit zijn bijna altijd dierlijke vetten die niets doen voor het lichaam. Het lichaam vindt het moeilijk om deze vetten af te breken. Verzadigde vetten worden hard op kamertemperatuur. Het verhoogd de cholesterol en kan aderverkalking veroorzaken. Het wordt ook vaak toegepast in koekjes en gebak, maar ook in boter en kaas. “Supermarktvlees” bevat ook veel verzadigde vetten, doordat de dieren voedsel krijgen om snel te groeien en vet te worden en veel te weinig beweging krijgen.

Weet je dit over margarine en halvarine?

Halvarine en margarine verschillen niet veel van plastic wat structuur betreft. Het is ontzettend onnatuurlijk. Toch wordt het heel veel gegeten omdat het zo goed zou zijn voor je lichaam. Margarine en halvarine bederven dus ook niet. Geen insect of dier zou het eten, maar de industrie beweert dat het gezond is. Toch wel iets om goed over na te denken.

Welke vetten eten:

Wanneer je graag boter op je brood wil, kies dan voor grasboter of roomboter.

Om te bakken kun je het beste kokosolie of ghee gebruiken. Deze producten oxideren niet op hoge temperaturen.

Zorg voor voldoende omega 3 en 6. Gebruik dit wel in de juiste hoeveelheden. De meeste mensen krijgen vaak teveel omega 6 binnen en te weinig omega 3. Omega 6 zit onder andere in margarine en oliën. Daardoor ook in koek en gebak. Omega 6 bevordert ontstekingen terwijl omega 3 ze remt. Doordat we tegenwoordig veel producten eten waar oliën enz. inzitten, waar omega 6 dus in zit, krijgen we veel te veel omega 6 binnen. Dit kan allergieën veroorzaken, maar kan ook in verband staan met kanker. Kanker groeit door ontstekingsreacties. Eet daarom minder omega 6 en meer omega 3. Omega 3 vind je in vette vis, lijnzaad (olie), Walnoot (olie), donkergroene groenten zoals spinazie en algen.

 

PS. Wil je meer weten over natuurlijke aanvullingen, gewoon omdat je te weinig tijd (of geen zin)  hebt om gezonde voeding te maken, KLIK HIER.

 

Bron: Caroline van der Aa/Yvonne van Deurzen

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *