Een ontbijt is cruciaal als start van de dag. Je spijsvertering komt daardoor weer op gang en het zorgt ervoor dat je de dag vol energie kunt beginnen. Wat je eet is daarbij ook belangrijk. Essentiële vetten zijn belangrijk om in jouw voedingspatroon eventueel toe te voegen.

Jij moet zelf kiezen wat voor jou het beste aanvoelt natuurlijk! De ene mens begint met koffie of thee en een stevige boterham en eventueel wat fruit, terwijl er echt mensen zijn die niets eten voor 10 uur. Dit lijkt ons niet goed voor een lichaam. Sterker nog, wij denken dat een goed ontbijt nuttigen en elke 2 uur zeker wat eten en drinken zelfs goed is voor een goede spijsvertering. Mijn collega Yvonne gaat voor het onderstaande ontbijt.

 

Hierbij een recept voor een goed begin van de dag. Dit ontbijt zorgt ervoor dat je een stabiele bloedsuiker behoud. Je zult daardoor een lange tijd geen honger hebben. Het is licht verteerbaar. Het bevat allemaal voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. Persoonlijk eet ik dit iedere ochtend en ik vind het heerlijk!! Mijn huid ziet er gezond en stralend uit en ik heb bergen energie.

Het recept heet het budwigpap. Deze is oorspronkelijk samengesteld door een Duitse arts Johanna Budwig.

 

budwig pap

Ingrediënten:

  • 150 ml biogarde yoghurt of kwark. Bij intolerantie van zuivel, kun je ook sojayoghurt toevoegen.
  • 2 eetlepels lijnzaadolie.

 

budwig

Dit vormt de basis. Daarnaast kun je lijnzaad, noten, zaden, tarwekiemen, havervlokken toevoegen. Net waar jouw voorkeur naar uit gaat.

Naar smaak kun je er fruit aan toevoegen. Je kunt er voor kiezen om wat vruchtensap toe te voegen of zuidvruchten, zoals krenten, pruimen, vijgen, noem maar op.

Je kunt de pap nog verder op smaak brengen door honing toe te voegen.

Verder kun je ervoor kiezen om probiotica capsules toe te voegen om je darmflora te ondersteunen.

Probiotica zijn goede bacteriën die in onze darmen leven. Deze bacteriën zorgen voor een gezond darmstelsel, maar ook voor een goed immuunsysteem. Wanneer je weerstand lager is, zal je vatbaarder zijn voor allerlei virussen en bacteriën. Je zult dus sneller griep krijgen en verkouden worden. Maar daarbij kunnen huidklachten ook verergeren. Zeker in tijden van stress heeft je lichaam veel te verduren en kan het een steuntje gebruiken. Probiotica kun je verkrijgen in drankjes of als voedingssupplement.

 

Bron: Caroline van der Aa/Yvonne van Deurzen

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *