dagboek

 

Bewust worden van wie jij bent is een geweldig proces. Je denkt vaak dat je jezelf kent. Maar toch zijn er veel dingen waar jij je niet bewust van bent. Veel processen in het lichaam en in je geest, gebeuren zonder dat jij er stil bij staat. Het is misschien maar goed ook dat je er niet stil bij staat. Sommige gedragspatronen en gedachten kunnen ervoor zorgen dat je je niet lekker voelt worden, onrustig of somber en zelfs angstig gaat voelen. Bovendien kunnen zij lichamelijke klachten veroorzaken.

Elke dag, liefst zelfs een paar keer per dag, in een dagboek schrijven laat jou uiteindelijk jouw eigen unieke patronen zien. Het verschaft informatie over de inhoud van hoe jij denkt en doet. Het legt jouw persoonlijke ritmes vast. Je kunt er uit opmaken HOE jij in het dagelijkse leven staat. Of je onzeker bent, twijfelt of juist sterk in je schoenen staat.

Jij mag, door het proces van het gaan schrijven, leren, vertrouwt te raken met je eigen ik. Jij hoort lichamelijk ook bij je eigen geestelijke leven. Je MOET daarom ook tijd besteden aan jezelf, en zeker ook met jezelf bezig DURVEN te zijn.

Het is belangrijk dat je op regelmatige tijdstippen gaat schrijven. Je zal er aan gaan wennen……..aan de informatie die je van jezelf krijgt. Geef jezelf gewoon de opdracht om alles op gaan te schrijven! Wat je denkt, wat je voelt, wat je deed, hoe je het deed, wie er was, bij wie je was, of je je prettig voelde of juist niet, bij wie je je wel prettig voelt en bij wie niet.

NEEM DEZE GEWOONTE EENS TIJDELIJK AAN EN SCHRIJF, KRAS, KRABBEL EN SCHETS WAT JIJ WILT!

Koop een heel dik schrift of blok zodat jouw hele proces daar in kan komen staan. Het hoeft niet mooi of netjes te zijn, je mag fouten maken, je mag slordig zijn, doorstrepen en weer opnieuw schrijven. ALS JE MAAR ELKE DAG GAAT SCHRIJVEN!

Deze methode is bedoeld om meer helderheid in jezelf te verkrijgen. In het begin kan het wat moeilijk of lastig aanvoelen, dan doe maar net of je het allemaal AAN jezelf aan het schrijven bent.

Als je wat meer gewend bent geraakt, het is allemaal wat gewoner aan het worden, kun je jezelf steeds meer en moeilijkere vragen gaan stellen. Bijvoorbeeld:

– waarom heb ik deze klachten

– hoe komt het dat ik steeds ruzie heb met alles en iedereen

– waarom ben ik nog steeds alleen

– enz enz, verzin maar wat.

Je wacht gewoon wat er komt, en je schrijf het op. En heel belangrijk: ZONDER OORDEEL.

 

We noemen het wel eens “zieleschrijven”. Je zult echt heldere inzichten krijgen. Het is alsof je jouw gedachten gewoon uitspuugt. Maar……je moet wel eerlijk zijn! Niemand hoeft het te lezen, het is jouw boekje met jouw gedachten, jouw gevoelens en jouw gedrag. En daar heeft niemand een boodschap aan.

Om dit proces te laten slagen voor jou, kun je beginnen met een belofte aan jezelf.

 

Begin met de datum van vandaag erin te zetten. Dan:

Ik………………, verbind mij de komende maanden met mezelf en ga 2x per dag schrijven om extra aandacht aan mezelf te geven. Mijn gedachten, mijn gevoelens en mijn gedrag (positief en negatief) ga ik beschrijven, om er uiteindelijk gelukkiger van te worden.

Op een heldere geest en een heldere lens!

 

Ga schrijven. Zoveel mogelijk. Doe dit een tijd.

Volgende stap. Geef cijfers aan jouw gevoelens.

 

Geef iedere keer een cijfer aan je gevoel. Hoe voel jij je nu? Geef een cijfer van 1 tot 10. 1 Staat voor heel slecht en 10 staat voor geweldig.

Schrijf daarna op waardoor jij je beter voelde. Wat deed je, wat dacht je. Dit mogen vele punten zijn. Schrijf daarnaast ook op waardoor jij je slechter voelde. Dit mogen ook weer meerdere punten zijn. Wat dacht je, wat deed je precies waarna je je slechter ging voelen.

Houd dit dagboek ook weer een tijdje bij. Je zult zelf gaan zien waardoor jij je beter voelde en wat jou somber maakte. Het geeft je een goed inzicht in je eigen gedrag en in je eigen gedachten.

Wanneer jij je bewust wordt van bepaalde patronen, kun je stappen gaan ondernemen en je eigen gedrag gaan veranderen.

Je kunt zelf leren jouw gedachten om te zetten, anders om te gaan met situaties, kortom zelf dingen bewust gaan te veranderen.

Het belangrijkste is dat je dingen doet die goed voelen voor jou. Probeer zoveel mogelijk dingen te doen die jou energie geven en goed voelen voor jou. Daardoor zal je ook beter bestand zijn tegen dingen die je somber maken en/of die jou veel energie kosten. Je krijgt meer balans in je leven, gegarandeerd.

Je kunt tijdens je gehele leerproces een dagboek bijhouden. Het is leuk om te zien hoe dingen positief veranderen, zeker als jij er bewust mee omgaat middels het schrijven.

P.s. Je mag me altijd raadplegen als iets niet duidelijk is. Klik HIER.

 

Bron: Caroline van der Aa

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *